LAULUJA HIENOSTORAKKAUDESTA

Teksti: Raija Salminen (Afsana)

   Arabialueiden länsiosassa Pohjois-Afrikassa andalusialainen musiikkiperinne on kaikkein arvostetuinta taidemusiikkia. Itäisellä puolella, Egyptissä ja Lähi-idässä, andalusialaismusiikilla on oma tyylinsä. Se on alueen klassista taidemusiikkia, mihin yhdistetään myös hieno tanssi.

Mikä ihmeen Muwashahat?

   Maghrebissa se on runomuoto, mikä on tekstinä andalusialaisessa nubassa. Termi merkitsee siis vain kielellistä osuutta musiikkiesityksessä. Maghrebissa runot eivät noudata arabialaistyyppistä runomittaa. Jotta termi olisi hankala muutenkin kuin kirjoitusasultaan, se merkitsee myös uskonnollisen madih-ohjelmiston laulumuotoa.

   Arabialueen itäosissa sana muwashahat (muwashshah) tarkoittaa runon ja musiikillisen esityksen kokonaisuutta. Lisäksi runot noudattavat suoraan arabialaista runomittaa. Kuitenkin muwashahat on taidetta, mitä yleisesti tarkastellaan andalusialaisena. Suurin osa käytetyistä teksteistä onkin arabiandalusialaista alkuperää.

   Itäisen alueen eli Mashriqin merkittävimmät tämän taiteen keskukset löytyvät Libanonista, Syyriasta ja Egyptistä. 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alkupuolella muwashahat elivät kulta-aikaansa. Nykyisin Libanonissa toimii Ensemble Morkos, mikä on ottanut asiakseen vanhojen arabimusiikki-koulukuntien perinteisen taidemusiikin elvyttämisen ja nostamisen esille. Lauluesityksenä muwashahat sisältää soololaulajan, joka laulaa vain joitakin rivejä tekstistä, sekä runsaasti kuorolaulua. Kuoro muodostuu säestävistä soittajista. Yhtyeen soittimista löytyvät ud, qanun, kamanjah, darbuka ja duff.

Moninainen kokonaisuus

   Muwashahat-esityksen ohjelmisto on wasla. Ennen arabimusiikin modernisaatiota konserteissa oli tapana esittää täydellinen wasla. Tämä kokonaisuus sisälsi jopa kahdeksan muwashahat-laulua ja instrumentaaliesityksiä, kuten välisoittoja, johdantoja ja soitinten improvisaatioita (taqasim). Ohjelmissa esitettiin myös puoliimprovisoituja gasida-lauluja.

   Laulujen aiheet ovat verrattavissa länsimaiseen hienostorakkauteen. Koko ohjelmistoa leimaa hienostuneisuus ja sisäinen puhtaus, ääretön kaipuu ja suloinen hellyyden tunne. Laulun nimenä voi olla esim. "Sinä, joka asut sydämessäni", ”Sinä, joka lähetit minut rakkauden pyörteisiin oikullisilla tummilla silmilläsi", "Kuinka kauan nämä viivyttelyt jatkuvat" tai "Hänen nimeensä, joka on antanut sinulle vallan yli sydämeni".

   Rytmiikaltaan taidemusiikki on kaikkialla monimutkaista, käytetyin rytmi lienee sama'i thagil (10/8), mutta myös 13/8, 14/4 ja jopa 32/4 esiintyy vain muutamia mainitakseni. Wasla sisältää keveitäkin osia, joissa voidaan käyttää esim. helppoja 2/4-rytmejä, kuten maqsum, wahda, masmudi saghirja duyek.

   1800-luvun lopulla magam bayati tuli suosituksi asteikkokäytännöksi tällä alalla. Koko wasla esitetään samassa magamissa. Yksi tunnetuimmista muwashahat lauluista Lähi-idässä on Lamma Bada, minkä magam om nahawand ja rytmi 10/8. Kappaleen runoilija ja säveltäjä ovat anonyymejä. Laulusta löytyy oiva instrumentaaliversio Beata&Horacio Cifuentesin Reda's Flower-levyllä.

Kuuluisuuksien kirja

   Vaikka menneisyyden muwashahat-runoilijat ovat kauan sitten eläneitä tuntemattomia taiteilijoita, säveltäjät ovat saaneet nimensä aikakirjoihin. Syyriassa ovat vaikuttaneet nimekkäät taidemusiikin säveltäjät 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Umar al Batsh ja Sheik Ahmad Aqil olivat Aleppon mestareita, Sheik Ahmad Qabbani Damaskoksesta, kairolaiset Muhammed Uthman ja Muhammed Kamil al-Khula'I sävelsivät muwashahat-lauluja Egyptissä, kuten myös muista musiikillisista saavutuksistaan legendaariseksi kohonnut aleksandrialainen Sheik Sayyid Darwish. Miten paljon lisää hän olisikaan voinut antaa Egyptin musiikille, ellei olisi heittänyt henkeään jo 33- vuotiaana! Libanonilainen Kamal Morkos opiskeli klassista musiikkia ja vaikuttaa tänä päivänä perustamassaan Ensemble Morkos-yhtyeessä. Yhtye seuraa vanhojen koulukuntien viitoittamaa tietä taidemusiikin alkuperäisiä ideoita noudattaen. Yhtyeen jäsenet ovat säestäneet kuuluisia laulajia Lähi-idän ja Euroopan konserteissa. Tunnetuimpia ovat Fairuz, Wadi ei-Safi ja Nasri Shamseddine.

Tanssi valkeassa hunnussa

   Libanonin naisten andalusialaispuku on polviin asti ulottuva jakku, pitkähihainen pyöreäkaulainen paita ja haaremihousut. Jakun sivuilla ja edessä on pitkät halkiot ja sen päällä on vyö. Housujen väri on usein valkoinen tai vaaleansininen. Asuun kuuluvat matalakorkoiset kengät ja päässä pillerihattu ja valkea huntu. Tanssittaessa hunnun liepeitä voidaan käyttää hyväksi.

   Se vähä, mitä andalusialaistanssia näkee Suomessa, on se Mahmud Redan tekemää. Joitakin vuosia sitten belgialainen Annick Bailleul opetti Turussa koreografian Lamma Baba-lauluun. Teemana oli syyrialainen klassinen tanssi, toisin sanoen Mashriqin andalusialaistanssia. Myös Shahrazad on opettanut huivien ja tamburiinien kanssa jonkinlaisen andalusialaistanssin, mitä en kuitenkaan päässyt näkemään. Monilla videoilla voi nähdä erilaisia versioita andalusialaismusiikin tulkinnoista.

   Tanssin liikkeet ovat kaikissa versioissa taidetanssille ominaisia: sulavia askelia, ojennuksia, hallittuja pyörähdyksiä ja pieniä taivutuksia. Kiire on kaukana tästä tanssista. Eteerisyys, arvokkuus ja hienostuneisuus antavat tälle tanssille hovitanssin leiman. Päähunnun ja tamburiinin käyttö tanssissa näyttäisi olevan aika tavallista, varsinkin fantasian tyyppisissä andalusialaistansseissa ja soolotansseissa. Lähi-idän ryhmät pitäytyvät enemmän muodostelmien ja askelkuvioiden esittämisessä kuin välineiden käytössä. Tavallisesti tanssikappaleiden rytmi on ainakin livenä nähdyissä esityksissä 10/8.

 

Lähteet:
Habib Hassan Touma: The Music of the Arabs 
Robert Harrold: Folk costumes of the world in colour
Muwashahat-lauluja itäiseltä arabialueelta:
Ensemble Morkos: Cedre (kokonainen wasla selityksineen) HMCD 83
Fairuz: Andaloussiyat VDL CD 522
Toufic EI Bacha: Mouwashshahat Andaloussia VDL CD 661 
Toufic EI Bacha: Suites Andalouses VDL CD 663
Toufic EI Bacha: Mouachahat CBACD 133
Sabah Fakhri: Mouwachah Iski AI Itash (Duniaphon) 
Sabah Fakhri: Mawawil et Mouwachahat (Duniaphon)

 

<< takaisin