FIFI & LUCY - Kairon tähtitaivas 90-luvulla

Teksti: Raija Salminen (Afsana)

Fifi Abdou   Egyptin 90-luvun ja vielä ainakin osittain myös tämän päivän kirkkaimpia tähtiä ovat jo viittäkymppiä lähestyvä Fifi Abdou, monilahjakkuus Lucy ja erikoisista tanssipuvuistaankin tunnettu sensuelli Dina. Kaikki kolme huippusuosittua tanssijatarta eroavat tanssityyleissä toisistaan, mutta jakavat yhteisen unelman: he toivovat egyptiläisen tanssitaiteen arvostuksen nousevan sille kuuluvaan asemaan kotimaassaan.

   Kun Nagwa Fouad ja Suhair Zaki loistivat aikansa tähtinä valtavasta suosiosta nauttien, heidän rinnalleen alkoi nousta uusi tanssitähti Fifi Abdou. Hänen alkutaipaleelleen kuulu työtä folkloren parissa, elämän koulua ja ongelmia äidin kanssa. Kuten niin monet kollegansa, myös Fifi tanssii monissa elokuvissa varmistaen elokuvan menestyksen.

   Tanssijana Fifi on hyvin energinen ja hänen tanssissaan painopiste on lähellä maata. Hän on vahva, rohkea ja karismaattinen, mikä näkyy vakaassa, varmassa tanssityylissä. Paljon matkustelleena hän on ystävystynyt kuuluisien ulkomaalaisten filmitähtien kanssa, mutta antaa kultaisen ohjeen tähteyden toivossa kotinsa jättäville tytöille: se, minkä saavutat nopeasti, sen myös menetät nopeasti.

   Suuresta perheestä (isällä kaksi vaimoa ja 12 lasta) maailmalle lähtenyt Fifi suhtautuu työhönsä kunnioittavasti. Häntä kunnioitetaan maassaan, vaikka hän kuuluukin fundamentalistien mustalle listalle. Eräässä TV-haastattelussa joitakin vuosia sitten Fifi kertoi, ettei hän ole huolissaan turvallisuudestaan, koska tietää Jumalan näkevän sydämeensä. Hän pitää itseään kunniallisena naisena, jok tekee työtään. Tosin häntä harmittaa, että elokuvissa tanssijattaren roolihahmo on varsin usein langennut tai muuten arveluttavan taustan omaava nainen.

Fifi Abdou   Kielitaitoinen Fifi ei ole juuri koulunpenkiltä taitojaan hakenut. Hänen opettajanaan on ollut todellinen elämä. Suurista tanssikoreografeista ainakin Raqia Hassan on tehnyt yhteistyötä madame Abdoun kanssa. Brittiläistynyt Suraya Hilal on sanonut Fifistä, että tämä on loistava baladitanssija - silloin kun viitsii tanssia baladia.

   Suomen televisiossakin nähty Lucy on siviilissä onnellinen äiti ja managerinsa vaimo. Fifi Abdou on esiintynyt monissa elokuvissa ja jatkaa tanssivana näyttelijänä edelleen.

   Jos Fifi Abdou on energinen ja vahva tanssija, Lucysta voisi sanoa, että hän puolestaan on kuin gaselli tai keijukainen. Laulava, tanssiva ja näyttelevä tähti on nähty kahden myös Ramadanin aikana Egyptin televisiossa valovoimaisena Fawasir-esiintyjänä. Tämä kabaree, jossa ei pukuja tai mielikuvitusta säästellä, koostuu nopeassa tempossa vaihtelevista näytelmällisistä musiikki- ja tanssipätkistä. Suomessakin Lucy on näyttäytynyt tanssijan elämää valottavassa National Geographicin TV-ohjelmassa.

   Lucyn äiti kiersi hääjuhlissa laulajana ja tanssijana, ja hänen sairastuttuaan Lucya pyydettiin esiintymään äitinsä puolesta. Kukaan ei opettanut tyttöä tanssimaan, vaan hän opetteli taidon itse katselemalla hyviä tanssijoita ja matkimalla heitä. Balettiin Lucy sen sijaan on saanut opetusta, ja hänen tanssiaan on toisinaan kutsuttukin egyptiläiseksi baletiksi.

   Siitä huolimatta, että Lucyn äiti ei olisi halunnut tyttärensä ryhtyvän tähän kovaan työhön, tanssi vei Lucyn melko nopeasti estradeille ja suosion huipulle. Elokuvamaailma ja TV kiinnostuivat tästä rakastetusta tanssijattaresta, jonka siistiä ja kaunista tanssia kunnioitettiin. Nykyään suuren orkesterin kanssa esiintyvä Lucy ansaitsee summia, joista alemman luokan tanssijat vain uneksivat.

   Lucya on luonnehdittu uudenlaiseksi naisarkkityypiksi, jonka imago on universaali ja moderni. Tämä näkyy myös hänen käyttämässään asuvalikoimassa ja taiteilijanimessä, joka voisi yhtä hyvin olla amerikkalaisen kollegan nimi - paitsi että amerikkalaiset miltei poikkeuksetta haluavat itselleen eksoottisen arabiankielisen tanssinimen. Lucy on nimi, joka on helppo lausua joka puolella maailmaa.

   Lucy haluaa jakaa katsojille taidetta taiteena. Siksi myös yleisö näkee hänen esityksensä tanssina eikä seksuaalisena performanssina.

 

Lähteet:
Gawharat el Nil 1/1996
El Raks el Sharki
Habibi 1/1994,2/1993
Arabesque March/April 1992
Etasanomat 19.4.97

 

<< takaisin