DINA – Kairon tanssikuningatar

Teksti: Raija Salminen & Virpi Virtanen (Afsana)

   Viimeisen kymmenen vuoden aikana Kairon tanssitaivaalle on noussut tähti, johon ruumiillistuu koko modernin egyptiläisen tanssin olemus: Dina! Dina on supertähden asemaan noussut tanssija, jonka tanssi on yhdistelmä kansantanssivaikutteita ja klassista hienostuneisuutta, jonka olemus on yhdistelmä aistillista viettelijätärtä ja ujoa naapurintyttöä, jonka käyttäytyminen on yhdistelmä diivan elkeitä ja älykästä, lämminsydämistä naista. Ristiriitaisia mielikuvia, mutta yhtä mieltä kaikki Dinan niin livenä kuin videoltakin nähneet ovat varmasti siitä, että hän rakastaa itämaista tanssia koko olemuksellaan. 

   Tavallisesta kairolaisperheestä lähtöisin oleva Dina harjoitteli 12 vuotta folkloristista shaabia, joka loi pohjan hänen ainutlaatuiselle itämaisen tanssin ilmaisulleen. Hän piti suurena idolinaan Farida Fahmya, jonka hienostunut käytös niin lavalla kuin sen takanakin hurmasi tytön. Päättäessään ryhtyä tanssijaksi Dinan sukulaiset hylkäsivät hänet. Äidin ja isän kanssa mykkäkoulua kesti kolme vuotta, mutta lopulta he ymmärsivät, että tanssi oli Dinan sydämessä, eikä hänen päätään voinut mikään kääntää ja vähitellen muutkin sukulaiset ovat alkaneet arvostaa Dinan tanssimista taiteena ja todellisena ammattina.

   Tällä hetkellä tanssi on Dinan elämässä perheen lisäksi tärkeimmällä sijalla ja niinpä 9-vuotiaana Ghazira Clubilla Zamalekissa tanssinut tyttö tanssii tänäkin päivänä ison orkesterin ja laulajien kanssa mukanaan avustajia, kuten kampaaja ja puvustaja. Hänen esityksensä on illan odotetuin ohjelma ja aamuyön tunteina alkava tunnin esitys koostuu useista erilaisista osioista ja vähintään viidestä asunvaihdosta. Mukana on klassisempi sisääntulokappale, reipasta saiidia sekä vaihteleva, monimuotoinen yhdistelmä tansseja, joissa Dina tulkitsee naisellisuutta maksimaalisesti, mutta kuitenkin tyylikkäästi, aidosti ja vilpittömästi.

   Dinan tavaramerkkejä ovat myös toinen toistaan hätkähdyttävämmät puvut. Milloin hän pelehtii lavalla minihameessa, milloin makeassa lahjapaketilta näyttävässä luomuksessa. Dinan nykyiset puvut ovat pääasiassa yksinkertaisen tyylikkäitä vaikkakin niukkalinjaisia ja mukaan kuuluvat aina kaulassa oleva skarabeeriipus sekä kultainen vyötäröketju. Muista tanssijoista poiketen Dina esiintyy myös keskivartalo paljaana, omien sanojensa mukaan siksi, koska kukaan ei ole häneltä sitä kieltänytkään. Pukeutumisessa on myös hieman uhmaa ja rajojen kokeilua, mikä toisinaan jättää itse tanssinkin varjoonsa, mutta kun upeavartaloinen tanssija ilmestyy estradille puvustaan tietyistä paikoista pursuillen, hän ei näytä hiukkaakaan irstaalta narsistilta, vaan tytöltä, joka naurahtelee ujosti härnäävien liikkeidensä lomasta ja vaipuu välillä totaalisesti rakkaudentuskasta kertovan laulun tunnelmaan.

   Kiusoittelevat, pilke silmäkulmassa tehtävät lantioympyröiden variaatiot, pudottautuminen alas (ei kuitenkaan lattialle) ja kekseliään yksinkertaiset nousut takaisin ylös kuuluvat tämän folklore-taustan omaavan tanssijan repertuaariin. Vaikka liikkeissä on vahva folk-ote koostuu kokonaisuus kuitenkin klassisista elementeistä. Käsien ja ylävartalon liikkeissä on paljon egyptiläisille kansantanssiryhmille ominaista balettimaisuutta ja kaikki maanläheisetkin liitteet on korostettu ja koristettu värinöillä, hallitulla asennolla ja kontrolloidulla jalka- ja lantiotyöskentelyllä. Dinan tanssin taustalta löytyvät myös tunnetut koreografit Ibrahim Akef ja Raqia Hassan, jotka arvostavat ja ihailevat oppilaansa luontaista rytmitajua ja musiikillista herkkyyttä. Parhaimmillaan Dina onkin tulkitessaan laulettua musiikkia, missä hänen tunteiden kyllästämä esityksensä toimii esimerkillisesti laulun sanojen kuvastimena. Vuosien aikana kertynyt elämänkokemus iloineen ja suruineen on myös syventänyt tulkintaa.

   Yksityiselämässään Dina on kokenut monet myrskyt ja kaksi ensimmäistä avioliittoa purkautuivat vain yhden ja kolmen kuukauden keston jälkeen ja kolmannesta aviomiehestään Dina jäi leskeksi vain lyhyen ajan jälkeen. Vielä joitain vuosia sitten hän oli sitä mieltä, että tanssiura saa jäädä lasten myötä tai että viimeistään lasten mennessä kouluun on näiden kannalta parempi, ettei heitä leimata äidin ammatin takia, mutta kun monet muistakin nykypäivän tanssijoista ovat palanneet estradeille lastenkin synnyttyä niin ainakin vielä on mahdollisuus nähdä tämä naisellinen, musiikkia syvästi tulkitseva esiintyjä Kairon yökerhoissa ja toivottavasti entistä useammin myös muualla maailmassa. 

   Dina on myös siinä poikkeava tanssija, että uransa lisäksi hän on kouluttanut itseään ja on hankkinut itselleen filosofian maisterin paperit Kairon Ain Shams-yliopistosta. Hänellä on haaveena perustaa myös tanssikoulu, missä olisi mahdollisuus kouluttaa nousevia egyptiläistanssijoita, joiden vähäisyydestä Kairon nykyisessä tanssipiirissä Dina on syvästi huolestunut, sillä vie yli kymmenen vuotta kunnes lupaavastakin tanssijasta kehittyy todellinen taiteilija. Dina on huolissaan myös tanssin yleisen suosion vähenemisestä, sillä vain harvat yökerhoista toimivat jokaisena iltana viikossa ja aikaisempien "omien" yökerhojensa sijaan useimmat tanssijoista kiertävät useassa paikassa. Dinan itsensä näkee Kairossa varmimmin Semiramis Intercontinentalissa, Cairo Meridienissa tai Cairo Sheratonissa, minkä lisäksi hän esiintyy yksityisjuhlissa ja on erityisen suosittu etenkin häissä, missä hän saattaa tanssimisen lisäksi myös laulaa. Monen muun tanssijan tavoin Dina on ulottamassa repertuaariaan myös laulamisen ja näyttelemisen puolelle ja hänellä onkin merkittävä rooli uudessa musiikkinäytelmässä. 

   Nykyisistä egyptiläistanssijoista Dina onkin saavuttanut arvostetun aseman juuri tunteikkalla ilmaisullaan ja ainutlaatuisella seksikkyyden ja arvokkuuden yhdistelmällä. Hänen tavaramerkkiliikkeensä ovat levinneet maailman tanssijoiden keskuuteen kulovalkean tavoin ja yhä useampi länsimainen tanssija nimeää esikuvakseen juuri Dinan, mihin kulminoituu modernin egyptiläisen tanssin tekniikkaa ja tunnetta yhtälailla ilmaiseva olemus. Ensi askeliaan kansainvälisten tanssijoiden opettajana Dina otti viimekesäisillä tanssifestivaaleilla Sharm el-Sheikissä ja nähtiin hänet myös suomalaistanssijoiden ilona Helsingin Yalla!-festivaaleilla. 

 

Lähteet: 
Habibi vol12 no2
Habibi vol17 no 4
Mosaic issue no:18
Afsana no: 6
Yalla!-festivaalin esitteet
Henna Malinen

 

<< takaisin